|
|
A marketing szerepe a nonprofit szférában A nonprofit szférában is egyre növekvő verseny tapasztalható, mivel az önkormányzatok és az állam is egyre több feladatot ad át a nonprofit szervezeteknek, azonban az állami feladatokra fordítható pénzforrások sajnos általában nem mindig fedezik a teljes feladat megvalósítását. A nonprofit szektornak három fő bevételi forrása lehetséges: I. közbevétel: – állami és önkormányzati bevételek,
azok az állami források, amelyeken belül további kilenc bevételi lehetőséget
különböztetünk meg; – vállalati III. a saját bevételek két forrásból származhatnak: – alaptevékenyég A nonprofit szervezetek életében valamennyi bevételi forrás maximális kiaknázásához egyre fontosabbá válik a marketing szerepe. A marketing alapja az a fajta szükséglet, hogy a nonprofit szervezet megtalálja azokat a személyeket, szervezeteket, csoportokat, magán- és multinacionális cégeket, amelyeknek az érdeklődési köre kiterjed a nonprofit szervezet által felvállalt és megoldani kívánt problémákra is. A marketing egy irányított tevékenység, amely a célcsoportok, a piacok meghatározásán és az igények, szükségletek feltérképezésén alapul. Ahhoz, hogy tudjuk, képesek vagyunk-e ezeket a szükségleteket kielégíteni, szükséges az általunk nyújtható szolgáltatás pontos ismerete. Az a nonprofit szervezet, amely marketing-orientált, a fogyasztó felé fordulva dolgozik, ami nagyobb hatékonyságot és jobb erőforrás-kihasználást eredményez a részére. A marketing-orientált nonprofit szervezet részére az első lépés a marketingterv elkészítése. A marketingterv tartalmazza a végrehajtás részleteit és az ellenőrzési feladatokat, formákat. A marketingterv elkészítésének első lépése a belső és a külső helyzet elemzése. Az elemzés alapja a nonprofit szervezet mikro- (közvetlen környezet) és makrokörnyezetének (szélesebb hatású, társadalmi, gazdasági stb. erők) elemzése. Ezt követi a nonprofit szervezet küldetésének meghatározása, a célok kijelölése. A helyzet elemzését és a küldetés megfogalmazását a potenciális piacok gondos behatárolása, és ezek közül a célpiacok kiválasztása követi. A szervezetnek ezután meg kell fogalmaznia azt a stratégiát, amit az egyes célpiacok meghódítása érdekében alkalmaz. Mindezek meghatározása után el kell készíteni a stratégiai marketingterv megvalósításának ütemtervét, költségvetését, öszsze kell foglalni az azokkal kapcsolatos szervezési feladatokat. E lépések megtétele után a megvalósítás marad hátra, amelynek során folyamatosan értékelnünk, elemeznünk kell a már elvégzett feladatokat, és folyamatos visszacsatolással állandóan ellenőrizni, szükség estén módosítani. Ahhoz, hogy jól működő marketingtervet dolgozzunk ki, pontosan ismernünk kell szervezetünk pillanatnyi helyzetét. Erősségek: Gyengeségek: Veszélyek: Kik a legnagyobb versenytársaink, és ők milyen veszélyt jelenthetnek ránk nézve? A marketingterv megvalósításának eszközrendszere a marketingmix, amely a nonprofit szervezetek esetében a 7P: Product – termék, vagy Program –, aminek
a fogyasztó számára használati értéke van; A marketingterv végrehajtását követően az egész folyamatot, annak eredményességét, a felmerült problémákat elemezni kell, és a következő terv készítésénél a leszűrt tapasztalatokat figyelembe kell venni. Földi Katalin |
|
Az Ön által most látogatott oldal tartalmilag jelentősen
továbbfejleszthető. Amennyiben
Önnek erre együttműködési javaslata van, kérjünk keressen meg bennünket ide kattintva! |